dilemma cikgu

>> Wednesday, December 31, 2008

10.19 am :Askum, selamat pagi miss. Saya _____. Miss jam berapa saya dapat jumpa miss petang ni? Sekarang saya di UNI____

12.32 pm : Miss saya datang kul 2ptg lepas solat zohor.


Dora: So, why u wanna see me?
Student : takde miss.. sy igt nak up kan gred saya..
Dora : ?? Upkan gred ?
Student : Haah miss.. pointer saya 1.93.. jadi saya tak dpt ptptn
Dora : (Geleng kepala) Kita kat sini ada prosedur.... bla bla bla [menerangkan prosedur dgn penuh tegas]

Kesimpulannya, pjg citer. Yang masak nya, at the end of the meeting. I basuh dia habis2an.

"Next time, u ada problem dgn studies, jumpa lecturer awal2. If u jumpa I awal semester, I can guide u, give u extra lessons. extra exercises. ajar sampai u bole. u tak jmpa i, mana i nak tau."

"saya ada masalah lain miss. susah"

"sekarang masalah awak lagi bertambah sbb sikap awak tu. jgn jadikan semua tu alasan. kalau teruskan mcm ni, susah nak berjaya. habis tu semua org lain takde masalah? orang yang ada masalah tak bole jumpa saya ke?"

"takpelah miss. saya rase saya berenti je lah belajar"

"ikhtiar cara lain. tanggungjawab saya utk mengajar awak dah selesai. saya dah tolong sehabis mungkin. jgn give up begitu saja"

"tima kasih miss" [muka sedih]

2.37 pm : Askum, terima kasih miss maybe saya tak dpt lanjutkan pelajaran saya sebab masalah kewangan saya miss. Saya dr ____ tiada keluarga d sini miss. Saya bergantung pada PTPTN saja miss. Itu saja sumber kewangan saya miss. Askum

2.52 pm : Ikhtiar cara lain. Jgn jadikan semua tu alasan untuk berhenti belajar.

3.02 pm: Saya dah ikhtiar miss. Saya dah jumpa pun semua lecture.. Masalah kewangan tak da miss nie pun dah berapa saya tak mkn. Untuk saya berjimat cermat. Pun susah mana adik2 saya terpaksa saya tanggung kerja part time.. Mcm mane sy nak belajar lau tiada sumber kewangan saya.

3.10pm : Saya tak tahu miss masa depan saya kt mane skrg nie.. sy betul2 mahu belajar miss..

3.14 pm : Saya betul2 mahu blajar miss..

cikgu marah.
cikgu penah kantoi dia bersama gf dia bercakap dlm test.
cikgu dah potong markah dia dah gf dia sebab meniru
gf dia menangis2 merayu.
cikgu suruh buat surat pengakuan.
cikgu penah nmpk dia dating bersama gf (ada lak mase?)
cikgu marah sbb dia bagi alasan demi alasan. ayahnya baru diberhentikan kerja. anak orang susah. (apparently semua yg buat rayuan, ayahnya diberhentikan kerja. trend mungkin?)
cikgu sedih sbb dia dah tahu dia anak orang susah. kenapa tak struggle ?
cikgu marah sbb dia jadikan alasan demi alasan.
cikgu marah sbb dia tak usaha. tak penah jmpa cikgu.
cikgu marah sbb dah diberi peluang dan tak menggunakan peluang itu sebaik mungkin.
cikgu sedih sbb dia question credibility cikgu sbg seorang cikgu.
cikgu sedih...
cikgu sgt sedih dgn sikap pelajar sekarang yg dengan selambe meminta 'up' kan gred apabila mereka tahu diri mereka itu lemah..

0 comments:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP